Harp in de Klas, meer dan muziek maken!

Muziek was jarenlang een ondergeschoven kindje in het basisonderwijs. Gelukkig zien we een positieve verandering in de aandacht voor muziekles op de basisschool. Harpiste en docent Machteld Kerkmeester ontwikkelde een snelle, effectieve methode waarmee iedere klas binnen 30 minuten meerdere liedjes leert spelen op speciale schoolharpen.

Harp op schoolDe schoolharpen zijn gebouwd door Hans den Brok in 1990, in opdracht van harpdocent Frederike Spakman. Deze handzame harpjes zijn stevig, stabiel en de gekozen snaren zijn precies afgestemd op de lesmethode van Harp in de Klas. Inmiddels is er een nieuw model ontwikkeld door Machteld Kerkmeester in samenwerking met de geweldige Nederlandse harpbouwer Jan Nijp.

Harp in de Klas geeft rust

Vaak worden instrumenten ingezet in het basisonderwijs die flink veel geluid produceren als Djembé’s en blaasinstrumenten. In een tijd waarin kinderen worden overladen met prikkels uit de hectische samenleving door televisie, computerspelletjes en sociale media, geeft Harp in de Klas de kinderen juist rust en doet een beroep op een andere kant van het kind. De harp heeft een rustgevend effect. Kinderen van alle leeftijden en uit alle hoeken van de samenleving laten na afloop van de workshops weten dat ze zich even helemaal ontspannen voelen. Leerkrachten spreken regelmatig hun verbazing uit over het effect op hun groep. Drukke leerlingen zijn stil en leerlingen die vaak moeite hebben met concentratie tijdens hun reguliere schooltaken zien de leerkrachten vol overgave de weg zoeken op de snaren van het kleine harpje.

Ieder kind kan muziek maken!

Het belangrijkste doel van Harp in de Klas is ieder kind laten ervaren dat muziek maken niet moeilijk hoeft te zijn. Zo krijgt iedere leerling vertrouwen in zijn eigen muzikale capaciteiten. De harp heeft de naam ingewikkeld te zijn, maar Machteld Kerkmeester bewijst met deze workshops dat dat beeld onterecht is en het instrument juist eenvoudig en overzichtelijk is.  Door het geven van heldere instructies en de zeer gestructureerde opbouw speelt ieder kind binnen een paar minuten mee. De groep bepaalt het tempo en het aantal liedjes dat samen gespeeld kan worden binnen één enkele les. Machteld daagt de kinderen vooraf uit, waarna zij bereid zijn hard te werken om het doel van het samenspelen van 3 of 4 liedjes binnen 30 minuten te bereiken.

Groepsproces

De leerlingen moeten samenwerken om tot een eenheid te komen, het resultaat is direct hoorbaar. Samen muziek maken kan alleen als je naar elkaar luistert en aandacht hebt voor wat er om je heen gebeurt. Alleen dan vorm je als groep een geheel en klinkt het resultaat geweldig. Die aandacht kunnen de kinderen heel goed vasthouden tijdens de workshops van Harp in de Klas.

Leerdoelen   

Spelenderwijs krijgen de leerlingen inzicht in muzikale begrippen als: toonhoogte, ritmiek en dynamiek. Tijdens het spelen van de liedjes worden de begrippen geoefend.

Harp in de Klas draagt bij aan het vergroten van het zelfvertrouwen in de eigen muzikale capaciteiten van het kind. De kinderen hebben vooral veel aandacht en plezier tijdens deze bijzondere workshops, een muziekles die ze niet snel zullen vergeten.

Harp spelen groep 1

Voor de kleutergroepen is er een speciaal programma.

De kleuters ontdekken de harp door het maken van geluiden bij een spannend verhaal. Groep 1 en 2 leert hoge en lage klanken maken op de harpen en hebben zelf ook een inbreng in het verloop van het verhaal.